Belgische wettelijke garantie

Wetsartikel:

De nieuwe garantievoorwaarden, die op de verschillende webpagina's in het gedeelte 'Garantie' worden uitgelegd, zijn van toepassing op alle overeenkomsten voor de verkoop van goederen die vanaf 1 juni 2022 worden gesloten.

Voor koopovereenkomsten voor goederen die vóór 1 juni 2022 zijn gesloten, en voor dieren die vóór en na deze datum zijn gekocht, gelden nog steeds de oude garantiebepalingen die door de Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consument bij verkoop van consumptiegoederen

Meer informatie over de ‘oude’ garantiebepalingen vindt u in onze brochure en folder met veelgestelde vragen.

De Garantiewet is van toepassing op de verkoop van consumptiegoederen door een professionele verkoper aan een consument die deze voor privégebruik koopt.

Op welke consumptiegoederen is de wettelijke garantie van toepassing?

De wettelijke garantie geldt voor alle roerende lichamelijke zaken zoals auto's, koelkasten, meubels, smartphones, etc. met uitzondering van:

  • water, gas en elektriciteit;
  • goederen die door inbeslagname of door een rechterlijke instantie zijn verkocht.
  • van elk fysiek medium dat uitsluitend wordt gebruikt voor het transport van digitale inhoud (dit type medium is onderworpen aan de garantievoorwaarden voor digitale inhoud en diensten)

De wettelijke garantie geldt niet voor onroerend goed.

Welke gebreken vallen onder de wettelijke garantie?

Niet-naleving consumptiegoederen, dat wil zeggen wanneer de geleverde goederen niet overeenstemmen met de gevraagde of bestelde goederen.

De consument kan echter geen beroep doen op de wettelijke garantie voor wijzigingen in de leveringstermijnen of -plaats, of voor gebreken waarvan hij op het moment van de verkoop op de hoogte was.

Hoe lang duurt de garantie?

De wettelijke garantie is van toepassing indien het gebrek aan overeenstemming binnen twee jaar na levering van de goederen wordt vastgesteld.

De wettelijke garantie begint derhalve te lopen vanaf de levering van de goederen aan de consument.

Voor goederen die digitale elementen bevatten, is de verkoper, indien de koopovereenkomst voorziet in de ononderbroken levering van de digitale inhoud of de digitale dienst gedurende meer dan twee jaar, aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming van de digitale inhoud of de digitale dienst dat ontstaat of aan het licht komt tijdens de periode waarin de digitale inhoud of de digitale dienst overeenkomstig de koopovereenkomst moet worden geleverd.

Indien het gebrek zich binnen twee jaar na levering openbaart, wordt vermoed dat het gebrek al vanaf de levering bestond. De verkoper moet het tegendeel bewijzen als hij het er niet mee eens is. Voor goederen die digitale elementen bevatten en waarbij de koopovereenkomst voorziet in de ononderbroken levering van de digitale inhoud of de digitale dienst gedurende meer dan twee jaar, ligt de bewijslast voor de conformiteit van de digitale inhoud of de digitale dienst (en niet van de goederen zelf) bij de verkoper voor gebreken die zich tijdens deze periode voordoen.

Voor gebruikte goederen kan de garantietermijn in het koopcontract worden verkort. De termijn mag echter niet korter zijn dan één jaar en de verkoper moet de consument hierover op duidelijke en ondubbelzinnige wijze informeren. Indien dit niet het geval is, geldt voor gebruikte goederen ook een garantie van twee jaar.

Wat moet u doen als u een defect constateert?

U moet de verkoper zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen twee maanden na de dag waarop u het gebrek heeft ontdekt, op de hoogte stellen van het gebrek. De verkoper en u kunnen een langere termijn overeenkomen.

In beginsel verjaart de vordering van de consument binnen één jaar na ontdekking van het gebrek.

Welke rechten heeft u als consument?

We kunnen een hiërarchie vaststellen van de middelen die aan de consument ter beschikking worden gesteld:

  1. U heeft recht op kosteloze reparatie of vervanging van de goederen (dit is ter keuze van de consument, maar wel binnen de grenzen van wat mogelijk en redelijk is).
  2. Indien herstel of vervanging onmogelijk is of tot onevenredig hoge kosten voor de verkoper zou leiden, heeft u het recht om een ​​prijsverlaging of ontbinding van de koopovereenkomst te eisen.
  3. U kunt direct een prijsverlaging of ontbinding van de koopovereenkomst eisen wanneer:
    • de verkoper weigert de goederen te repareren of te vervangen;
    • een gebrek blijft bestaan ​​ondanks de poging van de verkoper om de goederen te herstellen of te vervangen;
    • het gebrek is zo ernstig dat het een onmiddellijke prijsverlaging of ontbinding van de koopovereenkomst rechtvaardigt;
    • de verkoper heeft verklaard of uit de omstandigheden blijkt dat de verkoper de goederen niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument door reparatie of vervanging aan de overeenkomst zal laten beantwoorden.

Als het gebrek gering is, kunt u geen ontbinding van de overeenkomst vorderen. De bewijslast dat het gebrek gering is, ligt bij de verkoper.

Het recht om de koopovereenkomst te ontbinden wordt uitgeoefend door middel van een eenzijdige wilsverklaring aan de verkoper.

Bij de verkoop van meerdere consumptiegoederen, indien het gebrek aan overeenstemming slechts een deel daarvan betreft en indien er grond bestaat voor ontbinding van de koopovereenkomst, kan de consument zijn ontbindingsrecht slechts uitoefenen met betrekking tot de niet-conforme goederen en de gelijktijdig verworven conforme goederen, indien van de consument redelijkerwijs niet kan worden verwacht dat hij alleen de conforme goederen wil behouden.

Kan de garantieperiode verlengd worden?
  1. Tijdens de reparatie- of vervangingsperiode wordt de garantietermijn van twee jaar opgeschort.
  2. U profiteert niet van een nieuwe garantietermijn van twee jaar, maar de reeds ingegaan termijn begint opnieuw te lopen vanaf het moment van vervanging of voltooiing van de reparatie.

Meest gestelde vragen

Geschillen en klachten Overtredingen van wetgeving

De Algemene Directie van de Economische Inspectie ziet toe op de naleving van de toepassing van de wetgeving inzake garantie. U kunt hem op de hoogte stellen van illegale of oneerlijke handelspraktijken via: contactpunt.belgie.be

Los uw geschil in der minne op

De Consumentenombudsdienst kan u hierbij helpen. Om hiervan gebruik te kunnen maken, moet u eerst schriftelijk een minnelijke regeling met het bedrijf hebben geprobeerd te treffen.

Consumentenbemiddelingsdienst
Noordpoort II
Koning Albert II-laan 8 bus 1
1000 Brussel
Zo een. : 02 702 52 20
Faxen: 02 808 71 29
E-mailadres: contact@mediationconsommateur.be Website: http://www.mediationconsommateur.be/ De Consumentenombudsdienst biedt u verschillende online diensten aan klachtenformulieren .